Ernie Ball Music Man JP6 BFR – przewodnik po modelach JP

1. Historia

BFR czyli Ball Family Reserve pierwotnie było oznaczeniem instrumentów, które powstawały ze specjalnie wyselekcjonowanego drewna, posiadały wyjątkowe wykończenia a ich wykonanie podlegało szczególnej kontroli. Początkowo miało się pojawiać tylko na instrumentach produkowanych w limitowanych ilościach, jednak z czasem weszło do stałej produkcji. Ernie Ball Music Man JP6 BFROprócz JP w kolekcji BFR pojawiły się również gitary Axis, Axis Super Sport, Steve Morse Y2D, Luke, Albert Lee, St. Vincent, Valentine, Stingray, Cutlass oraz basy Stingray, Stingray 5, Sterling i Big Al.
Do roku 2013 wszystkie modele BFR posiadały specjalny inlay na 12 progu, który później zastąpiono napisem BFR wygrawerowanym na płytce mocującej gryf.

Ernie Ball Music Man JP6 BFR (oraz JP7 BFR) to model, który w czasie jego powstawania Petrucci określił jako „stuningowany JP”:

Wczoraj zacząłem nagrywać z użyciem tej gitary. Połączenie w korpusie jesionu, mahoniu i klonu razem mahoniowym gryfem sprawia, że jest to najlepiej brzmiąca gitara na jakiej kiedykolwiek grałem. Jest jak stwór budzący się z głębokiej hibernacji grając pełnią spektrum i wybrzmiewając prosto w twarz

Zmieniono kształt korpusu – zniknęło podcięcie pod ramię, odchudzono dolny „róg”, użyto innej kombinacji drewna oraz wprowadzono nowe rozwiązanie konstrukcyjne – korpus posiadał tzw. tone block, czyli wklejany mahoniowy klocek, w którym osadzone były przetworniki i trzpienie mostu. Cechą charakterystyczną był także klonowy top (kilkumilimetrowa warstwa drewna naklejana na wierzch korpusu) oraz transparentne wykończenia. Składający się z dwóch kawałków drewna top układany był w tzw. „bookmatching” – oznacza to, że oba fragmenty pochodzą z jednego kawałka drewna przeciętego i rozłożonego na boki jak kartki książki. Dzięki temu obie części są niemalże swoimi lustrzanymi odbiciami.

Początkowo, w fazie prototypu, model ten nosił nazwę F1, z której ostatecznie zrezygnowano ze względu na zastrzeżenie znaku dla znanych wszystkim wyścigów. Prototyp bardzo mocno nawiązywał do wydanego nieco wcześniej innego modelu EBMM – 20th Anniversary Silhouette. Wcześniejsza wersja posiadała korpus jak w JP6, wykończenie Caramel Burst, zamontowane w ramkach przetworniki DiMarzio Virtual Hot PAF przy moście i Virtual PAF przy gryfie. Wersja późniejsza miała już docelowy set przetworników (wciąż w ramkach), zmieniony korpus, a na gryfie pojawił się binding. Gitara ta byla użyta podczas nagrywania albumu Systematic Chaos.

2. Specyfikacja

korpus gryf podstrunnica progi przetworniki
2007 jesion
+mahoń (blok)
+klon (top)
[mahoń + Koa (top) w wersji Koa]
mahoń radius 15″
palisander
[heban w wersji Koa]
niklowe
wysokość: .047″ szerokość: .104″
(a’la gibson jumbo)
b: D-Sonic
n: Air Norton
2009 b: CrunchLab
n: LiquiFire
2012 stalowe wysokość:.047″ szerokość:.104″ (a’la gibson jumbo)
  • w 2011 roku zmieniono konstrukcję mostka – dolny trzpień mocujący zostały przesunięty niżej przez co płytka bazowa zyskała inny kształt. Siodełka mostu zostały nieco odchudzone, co poprawiło kąt załamania. W wersji piezo element piezoelektryczny został powiększony, co wymagało dodatkowo przekonstruowania preampu.

3. Opcje:

  • top z klonu płomienistego / top z klonu „ptasie oczko” / top z akacji Koa

Gitary z oznaczeniem BFR są wykonywane w wersji fully loaded, co oznacza, że posiadają:

  • główka w kolorze korpusu (lub czarną, w zależności od wykończenia)
  • markery w kształcie tarcz (JP na pierwszym progu)
  • przetworniki magnetyczne + przetwornik piezoelektryczny w mostku

4. Wersje specjalne / limitowane:

Tabela zawiera wszystkie wersje produkowane jako limitowane – oznacza to, że ich dostępność była ograniczona czasowo. Często data produkcji jest inna niż oznaczenie serii – wynika to z faktu, że część modeli można był zamawiać w grudniu danego roku, a ich produkcja rozpoczynała się dopiero w styczniu.

Tabela nie zawiera gitar „one-off”, czyli powstałych w pojedynczych egzemplarzach dla konkretnego gitarzysty (np. gitary z topem z klonu typu „spalted” wykonane dla Jasona Richardsona) lub na jakieś specjalne wydarzenie (np. modele wystawowe na targi NAMM).

rok wykończenie, cechy charakterystyczne korpus gryf podstrunnica
LE
2010
Black Sugar
czarny hardware
jesion+mahoń+klon klon* heban
PDN
2012
Honey Roasted
okrągłe markery
mahoń+klon klon* pau ferro
PDN
2013
Emerald Green Sparkle jesion+mahoń+klon mahoń palisander
PDN
2013
Cardinal Red Sparkle jesion+mahoń+klon mahoń palisander
PDN
2014
(standard)
gryf w całości wykonany z palisandru, woskowany
jesion+mahoń+klon palisander palisander
PDN
2014
Neptune Blue
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany
mahoń+klon klon* klon*
PDN
2015
Vintage Tobacco Burst
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany
jesion klon klon / palisander
PDN
2016
Starry Night
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany, brak markerów
jesion+mahoń+klon klon* heban

* klon „pieczony” (roasted maple) czyli drewno dodatkowo osuszane w wysokiej temperaturze. Proces pozwala na pozbycie się z drewna resztek wilgoci, utwardza je i przy okazji zmienia kolor drewna na nieco ciemniejszy. Gryfy wykonane z pieczonego klonu są odporniejsze na zmiany temperatury i wilgotności.

5. Wykończenia:

6. Porównanie JP6 BFR vs. JPX:

Materiały potrzebne do przygotowania wpisu (informacje, zdjęcia) zaczerpnięto z:

A Ty, co o tym myślisz?