1. Historia
BFR czyli Ball Family Reserve pierwotnie było oznaczeniem instrumentów, które powstawały ze specjalnie wyselekcjonowanego drewna, posiadały wyjątkowe wykończenia a ich wykonanie podlegało szczególnej kontroli. Początkowo miało się pojawiać tylko na instrumentach produkowanych w limitowanych ilościach, jednak z czasem weszło do stałej produkcji. Oprócz JP w kolekcji BFR pojawiły się również gitary Axis, Axis Super Sport, Steve Morse Y2D, Luke, Albert Lee, St. Vincent, Valentine, Stingray, Cutlass oraz basy Stingray, Stingray 5, Sterling i Big Al.
Do roku 2013 wszystkie modele BFR posiadały specjalny inlay na 12 progu, który później zastąpiono napisem BFR wygrawerowanym na płytce mocującej gryf.
Ernie Ball Music Man JP6 BFR (oraz JP7 BFR) to model, który w czasie jego powstawania Petrucci określił jako “stuningowany JP”:
Wczoraj zacząłem nagrywać z użyciem tej gitary. Połączenie w korpusie jesionu, mahoniu i klonu razem mahoniowym gryfem sprawia, że jest to najlepiej brzmiąca gitara na jakiej kiedykolwiek grałem. Jest jak stwór budzący się z głębokiej hibernacji grając pełnią spektrum i wybrzmiewając prosto w twarz
Zmieniono kształt korpusu – zniknęło podcięcie pod ramię, odchudzono dolny “róg”, użyto innej kombinacji drewna oraz wprowadzono nowe rozwiązanie konstrukcyjne – korpus posiadał tzw. tone block, czyli wklejany mahoniowy klocek, w którym osadzone były przetworniki i trzpienie mostu. Cechą charakterystyczną był także klonowy top (kilkumilimetrowa warstwa drewna naklejana na wierzch korpusu) oraz transparentne wykończenia. Składający się z dwóch kawałków drewna top układany był w tzw. “bookmatching” – oznacza to, że oba fragmenty pochodzą z jednego kawałka drewna przeciętego i rozłożonego na boki jak kartki książki. Dzięki temu obie części są niemalże swoimi lustrzanymi odbiciami.
Początkowo, w fazie prototypu, model ten nosił nazwę F1, z której ostatecznie zrezygnowano ze względu na zastrzeżenie znaku dla znanych wszystkim wyścigów. Prototyp bardzo mocno nawiązywał do wydanego nieco wcześniej innego modelu EBMM – 20th Anniversary Silhouette. Wcześniejsza wersja posiadała korpus jak w JP6, wykończenie Caramel Burst, zamontowane w ramkach przetworniki DiMarzio Virtual Hot PAF przy moście i Virtual PAF przy gryfie. Wersja późniejsza miała już docelowy set przetworników (wciąż w ramkach), zmieniony korpus, a na gryfie pojawił się binding. Gitara ta byla użyta podczas nagrywania albumu Systematic Chaos.
2. Specyfikacja
korpus | gryf | podstrunnica | progi | przetworniki | |
---|---|---|---|---|---|
2007 | jesion +mahoń (blok) +klon (top) [mahoń + Koa (top) w wersji Koa] | mahoń | radius 15″ palisander [heban w wersji Koa] | niklowe wysokość: .047″ szerokość: .104″ (a’la gibson jumbo) | b: D-Sonic n: Air Norton |
2009 | b: CrunchLab n: LiquiFire | ||||
2012 | stalowe wysokość:.047″ szerokość:.104″ (a’la gibson jumbo) |
- w 2011 roku zmieniono konstrukcję mostka – dolny trzpień mocujący zostały przesunięty niżej przez co płytka bazowa zyskała inny kształt. Siodełka mostu zostały nieco odchudzone, co poprawiło kąt załamania. W wersji piezo element piezoelektryczny został powiększony, co wymagało dodatkowo przekonstruowania preampu.
3. Opcje:
- top z klonu płomienistego / top z klonu “ptasie oczko” / top z akacji Koa
Gitary z oznaczeniem BFR są wykonywane w wersji fully loaded, co oznacza, że posiadają:
- główka w kolorze korpusu (lub czarną, w zależności od wykończenia)
- markery w kształcie tarcz (JP na pierwszym progu)
- przetworniki magnetyczne + przetwornik piezoelektryczny w mostku
4. Wersje specjalne / limitowane:
Tabela zawiera wszystkie wersje produkowane jako limitowane – oznacza to, że ich dostępność była ograniczona czasowo. Często data produkcji jest inna niż oznaczenie serii – wynika to z faktu, że część modeli można był zamawiać w grudniu danego roku, a ich produkcja rozpoczynała się dopiero w styczniu.
Tabela nie zawiera gitar “one-off”, czyli powstałych w pojedynczych egzemplarzach dla konkretnego gitarzysty (np. gitary z topem z klonu typu “spalted” wykonane dla Jasona Richardsona) lub na jakieś specjalne wydarzenie (np. modele wystawowe na targi NAMM).
rok | wykończenie, cechy charakterystyczne | korpus | gryf | podstrunnica |
---|---|---|---|---|
LE 2010 | Black Sugar czarny hardware | jesion+mahoń+klon | klon* | heban |
PDN 2012 | Honey Roasted okrągłe markery | mahoń+klon | klon* | pau ferro |
PDN 2013 | Emerald Green Sparkle | jesion+mahoń+klon | mahoń | palisander |
PDN 2013 | Cardinal Red Sparkle | jesion+mahoń+klon | mahoń | palisander |
PDN 2014 | (standard) gryf w całości wykonany z palisandru, woskowany | jesion+mahoń+klon | palisander | palisander |
PDN 2014 | Neptune Blue gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany | mahoń+klon | klon* | klon* |
PDN 2015 | Vintage Tobacco Burst gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany | jesion | klon | klon / palisander |
PDN 2016 | Starry Night gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany, brak markerów | jesion+mahoń+klon | klon* | heban |
* klon “pieczony” (roasted maple) czyli drewno dodatkowo osuszane w wysokiej temperaturze. Proces pozwala na pozbycie się z drewna resztek wilgoci, utwardza je i przy okazji zmienia kolor drewna na nieco ciemniejszy. Gryfy wykonane z pieczonego klonu są odporniejsze na zmiany temperatury i wilgotności.
5. Wykończenia:
6. Porównanie JP6 BFR vs. JP6:
Materiały potrzebne do przygotowania wpisu (informacje, zdjęcia) zaczerpnięto z: