Współpraca Johna Petrucciego z firmą Music Man rozpoczęła się prawie 20 lat temu. Przez ten czas zaprezentowanych zostało kilka modeli “bazowych” i kilkanaście wersji specjalnych. Pierwsze modele – JP6 i jego siedmiostrunowa wersja JP7 – ujrzały światło dzienne w roku 2000. Od tamtego czasu seria “JP” mocno się rozrosła, a kolejne oznaczenia (JPX, JP11, JP12 itd.) niewiele mówią osobom, które nie śledzą na bieżąco owoców współpracy EBMM i Johna.
Ten wpis jest pierwszym z serii wpisów opisujących wszystkie modele gitar Ernie Ball Music Man sygnowanych nazwiskiem Petrucciego. Każdy z wpisów będzie podzielony na kilka bloków:
- Krótka historia danego modelu.
- Tabela ze standardową specyfikacją uwzględniająca wszystkie zmiany, jakie pojawiły się od momentu rozpoczęcia produkcji danego modelu do dnia dzisiejszego.
- Opcje w jakich dostępny jest model.
- Wersje specjalne / limitowane wraz ze specyfikacją.
- Galeria ze wszystkimi wykończeniami od rozpoczęcia produkcji.
- Zdjęcie porównujące dany model do jego “następcy”.
Na końcu serii opublikuję post zawierający wszystkie modele do porównania wraz ze specyfikacjami, w jakich aktualnie są one produkowane.
Ernie Ball Music Man JP6 / JP7
1. Historia
JP6 to pierwszy model EBMM sygnowany nazwiskiem Petrucciego. Kombinacja drewna i przetworników była dokładnie taka jak w przypadku modeli JPM produkowanych przez Ibaneza. Przed powstaniem ostatecznej wersji zaprezentowanej w 2000 roku zbudowano kilkanaście prototypów – testowano różne kształty korpusu, gryfu, preampy. Jednym z ostatnich jakie powstały był prototyp nazywany “Black Fire” (nagranie z Rotterdamu z 2000 -> YouTube). Gitara nie posiadała jeszcze charakterystycznego wycięcia pod ramię w korpusie, gałki potencjometrów przypominały te z Ibanezów (typu “strat”, ze skalą), mostek nie miał dodatkowej części zasłaniającej siodełka. Prototyp ten za sprawą wybranego lakieru – Dupont Chromalusion Black Fire – miał istotny wpływ na ostateczny wygląd modelu JP6. Lakiery z serii Chromalusion zmieniają barwę w zależności od kąta padania światła. Johnowi spodobał się efekt wielobarwnego wykończenia, dlatego też oficjalny model JP6 ujrzał światło dzienne w jednym z najbardziej charakterystycznych wykończeń – Mystic Dream.
2. Specyfikacja
korpus | gryf | podstrunnica | progi | przetworniki | |
---|---|---|---|---|---|
2000 | lipa | klon | radius 15″ palisander [heban w wersji stealth] | niklowe (a’la gibson jumbo) | b: Steve’s Special n: Air Norton |
2005 | b: D-Sonic n: Air Norton | ||||
2009 | b: CrunchLab n: LiquiFire | ||||
2012 | stalowe (a’la gibson jumbo) |
Inne:
- w 2006 roku na stałe wprowadzono siodełko kompensowane. Takie siodełko posiada różnej wielkości wcięcia dla każdej ze strun różnicujące ich długość czynną (menzurę) – rozwiązanie to poprawia intonację dźwięków na niskich progach.
- w 2011 roku zmieniono konstrukcję mostka – dolny trzpień mocujący zostały przesunięty niżej przez co płytka bazowa zyskała inny kształt. SIodełka mostu zostały nieco odchudzone, co poprawiło kąt załamania. W wersji piezo element piezoelektryczny został powiększony, co wymagało dodatkowo przekonstruowania preampu.
3. Opcje:
- główka w wykończeniu naturalnym / główka w kolorze korpusu
- markery w kształcie kółek / markery w kształcie tarcz (JP na pierwszym progu)
- tylko przetworniki magnetyczne / przetworniki magnetyczne + przetwornik piezoelektryczny w mostku
Gitary posiadające wszystkie dodatki (opcja druga z powyższej listy) określane są jako “fully loaded”.
4. Wersje specjalne / limitowane:
Tabela zawiera wszystkie wersje produkowane jako limitowane – oznacza to, że ich dostępność była ograniczona czasowo. Często data produkcji jest inna niż oznaczenie serii – wynika to z faktu, że część modeli można był zamawiać w grudniu danego roku, a ich produkcja rozpoczynała się dopiero w styczniu.
Tabela nie zawiera gitar “one-off”, czyli powstałych w pojedynczych egzemplarzach dla konkretnego gitarzysty (np. gitary z topem z klonu typu “spalted” wykonane dla Jasona Richardsona) lub na jakieś specjalne wydarzenie (np. modele wystawowe na targi NAMM).
rok | wykończenie, cechy charakterystyczne | korpus | gryf | podstrunnica |
---|---|---|---|---|
LE 2004 | Envy Green | lipa | klon | palisander |
LE 2004 | Radiance Red | lipa | klon | palisander |
LE 2005 | Buttercream napis “limited edition 2005” na tyle korpusu | lipa | klon | palisander |
LE 2007 | Blue Dawn Sparkle inlay “LE2007” na 12 progu | lipa | klon | palisander |
LE 2007 | Dargie Delight I markery w kształcie kieliszków do martini | lipa | klon | palisander |
LE 2008 | Sequoia Gold złoty hardware, inlay “LE2008” na 12-tym progu | lipa | klon | palisander |
LE 2009 | Dargie Delight II owalne markery z kieliszkiem do martini, inlay BFR na 12 progu, lakierowany gryf | lipa | klon | heban |
LE 2010 | Black Sugar inlay BFR na 12 progu | lipa | klon* | heban |
PDN 2012 | Honey Roasted okrągłe markery | mahoń | klon* | pau ferro |
PDN 2013 | Emerald Green Sparkle | lipa | klon | palisander |
PDN 2013 | Cardinal Red Sparkle | lipa | klon | palisander |
PDN 2014 | (standard) gryf w całości wykonany z palisandru, woskowany | lipa | palisander | palisander |
PDN 2014 | Neptune Blue gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany | mahoń | klon* | klon* |
PDN 2015 | Vintage Tobacco Burst gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany | jesion | klon | klon / palisander |
PDN 2016 | Starry Night gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany, brak markerów | lipa | klon* | heban |
* klon “pieczony” (roasted maple) czyli drewno dodatkowo osuszane w wysokiej temperaturze. Proces pozwala na pozbycie się z drewna resztek wilgoci, utwardza je i przy okazji zmienia kolor drewna na nieco ciemniejszy. Gryfy wykonane z pieczonego klonu są odporniejsze na zmiany temperatury i wilgotności.
5. Wykończenia:
6. Porównanie: JP6 vs JP6 BFR
Materiały potrzebne do przygotowania wpisu (informacje, zdjęcia) zaczerpnięto z: