Ernie Ball Music Man JP6 – przewodnik po modelach JP

Współpraca Johna Petrucciego z firmą Music Man rozpoczęła się prawie 20 lat temu. Przez ten czas zaprezentowanych zostało kilka modeli “bazowych” i kilkanaście wersji specjalnych. Pierwsze modele – JP6 i jego siedmiostrunowa wersja JP7 – ujrzały światło dzienne w roku 2000. Od tamtego czasu seria “JP” mocno się rozrosła, a kolejne oznaczenia (JPX, JP11, JP12 itd.) niewiele mówią osobom, które nie śledzą na bieżąco owoców współpracy EBMM i Johna.

Ten wpis jest pierwszym z serii wpisów opisujących wszystkie modele gitar Ernie Ball Music Man sygnowanych nazwiskiem Petrucciego. Każdy z wpisów będzie podzielony na kilka bloków:

  1. Krótka historia danego modelu.
  2. Tabela ze standardową specyfikacją uwzględniająca wszystkie zmiany, jakie pojawiły się od momentu rozpoczęcia produkcji danego modelu do dnia dzisiejszego.
  3. Opcje w jakich dostępny jest model.
  4. Wersje specjalne / limitowane wraz ze specyfikacją.
  5. Galeria ze wszystkimi wykończeniami od rozpoczęcia produkcji.
  6. Zdjęcie porównujące dany model do jego “następcy”.

Na końcu serii opublikuję post zawierający wszystkie modele do porównania wraz ze specyfikacjami, w jakich aktualnie są one produkowane.

Ernie Ball Music Man JP6 / JP7

1. Historia

JP6 to pierwszy model EBMM sygnowany nazwiskiem Petrucciego. Kombinacja drewna i przetworników była dokładnie taka jak w przypadku modeli JPM produkowanych przez Ibaneza. Przed powstaniem ostatecznej wersji zaprezentowanej w 2000 roku zbudowano kilkanaście prototypów – testowano różne kształty korpusu, gryfu, preampy. Jednym z ostatnich jakie powstały był prototyp nazywany “Black Fire” (nagranie z Rotterdamu z 2000 -> YouTube). Gitara nie posiadała jeszcze charakterystycznego wycięcia pod ramię w korpusie, gałki potencjometrów przypominały te z Ibanezów (typu “strat”, ze skalą), mostek nie miał dodatkowej części zasłaniającej siodełka. Prototyp ten za sprawą wybranego lakieru – Dupont Chromalusion Black Fire –  miał istotny wpływ na ostateczny wygląd modelu JP6. Lakiery z serii Chromalusion zmieniają barwę w zależności od kąta padania światła. Johnowi spodobał się efekt wielobarwnego wykończenia, dlatego też oficjalny model JP6 ujrzał światło dzienne w jednym z najbardziej charakterystycznych wykończeń – Mystic Dream.

2. Specyfikacja

korpusgryfpodstrunnicaprogiprzetworniki
2000lipaklonradius 15″
palisander
[heban w wersji stealth]
niklowe
(a’la gibson jumbo)
b: Steve’s Special
n: Air Norton
2005b: D-Sonic
n: Air Norton
2009b: CrunchLab
n: LiquiFire
2012stalowe
(a’la gibson jumbo)

Inne:

  • w 2006 roku na stałe wprowadzono siodełko kompensowane. Takie siodełko posiada różnej wielkości wcięcia dla każdej ze strun różnicujące ich długość czynną (menzurę) – rozwiązanie to poprawia intonację dźwięków na niskich progach.
  • w 2011 roku zmieniono konstrukcję mostka – dolny trzpień mocujący zostały przesunięty niżej przez co płytka bazowa zyskała inny kształt. SIodełka mostu zostały nieco odchudzone, co poprawiło kąt załamania. W wersji piezo element piezoelektryczny został powiększony, co wymagało dodatkowo przekonstruowania preampu.

3. Opcje:

  • główka w wykończeniu naturalnym / główka w kolorze korpusu
  • markery w kształcie kółek / markery w kształcie tarcz (JP na pierwszym progu)
  • tylko przetworniki magnetyczne / przetworniki magnetyczne + przetwornik piezoelektryczny w mostku

Gitary posiadające wszystkie dodatki (opcja druga z powyższej listy) określane są jako “fully loaded”.

4. Wersje specjalne / limitowane:

Tabela zawiera wszystkie wersje produkowane jako limitowane – oznacza to, że ich dostępność była ograniczona czasowo. Często data produkcji jest inna niż oznaczenie serii – wynika to z faktu, że część modeli można był zamawiać w grudniu danego roku, a ich produkcja rozpoczynała się dopiero w styczniu.

Tabela nie zawiera gitar “one-off”, czyli powstałych w pojedynczych egzemplarzach dla konkretnego gitarzysty (np. gitary z topem z klonu typu “spalted” wykonane dla Jasona Richardsona) lub na jakieś specjalne wydarzenie (np. modele wystawowe na targi NAMM).

rokwykończenie, cechy charakterystycznekorpusgryfpodstrunnica
LE
2004
Envy Greenlipaklonpalisander
LE
2004
Radiance Redlipaklonpalisander
LE
2005
Buttercream
napis “limited edition 2005” na tyle korpusu
lipaklonpalisander
LE
2007
Blue Dawn Sparkle
inlay “LE2007” na 12 progu
lipaklonpalisander
LE
2007
Dargie Delight I
markery w kształcie kieliszków do martini
lipaklonpalisander
LE
2008
Sequoia Gold
złoty hardware, inlay “LE2008” na 12-tym progu
lipaklonpalisander
LE
2009
Dargie Delight II
owalne markery z kieliszkiem do martini, inlay BFR na 12 progu, lakierowany gryf
lipaklonheban
LE
2010
Black Sugar
inlay BFR na 12 progu
lipaklon*heban
PDN
2012
Honey Roasted
okrągłe markery
mahońklon*pau ferro
PDN
2013
Emerald Green Sparklelipaklonpalisander
PDN
2013
Cardinal Red Sparklelipaklonpalisander
PDN
2014
(standard)
gryf w całości wykonany z palisandru, woskowany
lipapalisanderpalisander
PDN
2014
Neptune Blue
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany
mahońklon*klon*
PDN
2015
Vintage Tobacco Burst
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany
jesionklonklon / palisander
PDN
2016
Starry Night
gryf w naturalnym wykończeniu, woskowany, brak markerów
lipaklon*heban

* klon “pieczony” (roasted maple) czyli drewno dodatkowo osuszane w wysokiej temperaturze. Proces pozwala na pozbycie się z drewna resztek wilgoci, utwardza je i przy okazji zmienia kolor drewna na nieco ciemniejszy. Gryfy wykonane z pieczonego klonu są odporniejsze na zmiany temperatury i wilgotności.

5. Wykończenia:

6. Porównanie: JP6 vs JP6 BFR

Materiały potrzebne do przygotowania wpisu (informacje, zdjęcia) zaczerpnięto z:

A Ty, co o tym myślisz?